Autobouwer Tesla zal naar alle waarschijnlijkheid binnen enkele weken starten met de productie van de eerste testversies van haar Model 3 sedan. Het model dat op grote schaal gemaakt gaat worden, moet zo’n 35.000 dollar kosten – omgerekend zo’n 33 duizend euro.
De Californische fabrikant wil eind dit jaar de Model 3 lanceren en in 2018 de al bestelde 373.000 wagens gaan bouwen. Vroege kopers legden al aanbetalingen van duizend dollar per auto op tafel, toen de Model 3 in maart 2016 werd gepresenteerd. Daarmee is deze groep de eerste die de Model 3 krijgt geleverd.
Levert Tesla nieuw model op tijd?
Maar er zijn ook sceptische geluiden te horen over de lancering. Het op de markt brengen van Tesla’s vorige model, de Model X, kostte het bedrijf liefst drie jaar langer dan beloofd. Er wordt volop gespeculeerd over een mogelijk vergelijkbare vertraging voor de Model 3. Het is geen geheim dat het gecompliceerde ontwerp en de productiestart van de X een pijnlijke situatie creëerde voor Tesla-CEO Elon Musk en zijn team.
Vraag is of de kopers van de Model 3 eenzelfde beproeving te wachten staat. Die angst lijkt echter misplaatst. Sterker, Tesla loopt vooralsnog voor op haar schema en wil de Model 3 eerder lanceren.
Massaproductie Model 3
Op 20 februari wordt gestart met de bouw van de testversies, meldde Reuters onlangs. De productie van de consumentenmodellen start in juli, ervan uitgaande dat het Tesla lukt om de productieketen op orde te krijgen en dat het bedrijf niet hoeft te wachten op onderdelen.
Het maken van testversies helpt Tesla om het ontwerp van de Model 3 te finetunen en problemen in een vroegtijdig stadium te tackelen. Daarbij kan Tesla zien of een eenvoudiger ontwerp bijdraagt aan de voorgenomen massaproductie: 500.000 stuks per jaar in 2018. Daar zitten ook andere modellen tussen, overigens, maar de Model 3 zal het grootste deel van de productie opeisen.
Of Tesla op schema ligt, valt eenvoudig te checken. In maart en april moeten de eerste prototypes al in het wild te bewonderen zijn als ze onderworpen worden aan de omstandigheden in de echte wereld. Bovendien moet Tesla enkele auto's afstaan aan de Amerikaanse overheid voor crashtests. De eerste modellen dienen ook als lokkertjes in de Tesla-winkels en als teken naar de klanten die er al een bestelden: jullie auto komt eraan.
Tot het moment van lancering is het gissen naar de specificaties en prestaties van de Model 3. Die zaken worden pas bekend bij de presentatie. Erg lang hoeven we daar ook weer niet op te wachten, aangezien de productie in juli start.
Sceptici kunnen dit keer wel eens ongelijk krijgen. Tesla leerde veel toen het de Model S bouwde, zo'n zes jaar geleden. Nog belangrijker was het debacle van de Model X, een te ambitieuze wagen. Tesla weet: zo'n fout kunnen we niet nog eens maken.
Makkelijker te bouwen
In tegenstelling tot andere modellen zit er straks staal in de constructie van de Model 3, in plaats van aluminium. Dat maakt het productieproces alleen maar eenvoudiger. Elke Model 3 krijgt een verbeterde automatische piloot, maar op extra camera's en sensoren hoef je niet te rekenen. Bovendien gebruikt Tesla dezelfde batterij als in de Model S en X. Wat betreft duurzaamheid ook er geen nieuws onder de zon.
Al met al is het fabriceren van elektrische auto's makkelijker dan benzinewagens. Iets wat Tesla moet gaan merken als de massaproductie van de Model 3 eenmaal is gestart.
Als er dit jaar een paar duizend gebouwd worden in de Tesla-fabriek in Fremont, Californië, is dat een prima prestatie. Massaproductie zal niet eerder starten dan medio 2018.
Vergeet niet dat Tesla ook gewoon de Model S en Model X maakt. Beide modellen zijn aanzienlijk duurder en brengen meer geld in het laatje. Ironisch genoeg richt Tesla zich met de Model 3 op de massaproductie, terwijl het bedrijf van Musk begon in het hogere segment van de automarkt.
The stock-price factor
Er speelt nog iets belangrijks: de aandelenkoers van Tesla steeg sinds begin dit jaar met veertig procent. Een onverwachte winst in het derde kwartaal van 2016 en het aangekondigde beleid van president Donald Trump dat de productie van auto's teruggehaald moet worden naar de Verenigde Staten zorgden voor positivisme op Wall Street - en geeft Musk de mogelijkheid om in 2017 nog eens met de buidel rond te gaan bij beleggers.